נושאים פעיליםנושאים פעילים  הצגת רשימה של חברי הפורוםרשימת משתמשים  חיפוש בפורוםחיפוש  עזרהעזרה
  הרשמההרשמה  התחברותהתחברות RSS עדכונים
פורום דיבורים
RSS UnderWarrior Forums : RSS פורום דיבורים
נושא

נושא: עזרה בניתוח שיר

שליחת תגובהשליחת נושא חדש
כותב
הודעה << נושא קודם | נושא הבא >>
יוספה
אורח
אורח


הצטרף / הצטרפה: 01 October 2003
משתמש: אונליין
הודעות: 12647
נשלח בתאריך: 19 June 2007 בשעה 21:00 | IP רשוּם
ציטוט יוספה

אשמח אם מישהו יוכל לעזור לי בניתוח השיר של ט.כרמי מעשה אבות

וְאַחֲרֵי הָעֲקֵדָה?
אָז הִתְחִיל הַנִּסָּיוֹן הַקָּשֶׁה מִכֻּלָּם.

אַבְרָהָם לָקַח אֶתּ בְּנוֹ לְמְרוֹצֵי גְּמַלִּים
טִיֵּל אִתּוֹ מִנְּהַר פְּרָת עַד נְהַר מִצְרַיִם,
שָׂחָה לְצִדּוֹ, מַשְׁגִּיחַ בְּשֶׁבַע עֵינַיִם,
בְּמֵימֵי אֵילַת. וּבְשׁוּבָם הַבַּיְתָה,
שָׁחַט צֹאן וּבָקָר לָרֹב,
הַכֹּל רַךְ וָטוֹב,
נִיחוֹחַ שִׁירִים וּבְשָׂרִים וּשְׁרָרִים
וּקְרוּאִים טוֹבֵי-עַיִן מִמֶּרְחָק.
יִצְחָק אָכַל וְאָכַל, אָכַל
וְשָׁתַק.

אַבְרָהָם קָנָה לְאִשְׁתּוֹ מְעִיל פַּרְוָה,
עֲדָיִים מִזְּהַב-פַּרְוַיִם,
הִתְקִין לָהּ תְּאוּרַת-חֵרוּם בָּאֹהֵל,
הֵבִיא לָהּ מַגָּפַיִם מֵאֲרָם-נַהֲרַיִם,
חֲשִׁישׁ מִתַּרְשִׁישׁ,
קִנָּמוֹן מִלְּבָנוֹן.
שָׂרָה, שֶׁבָּלְתָה בִּן לַיְלָה,
לֹא פָּשְׁטָה אֶת בִּגְדֵי הָאֲבֵלוּת.

אַבְרָהָם הִתְפַּלֵּל לֵאלֹהָיו שַׁחֲרִית וְעַרְבִית,
תָּלָה קֻפּוֹת-צְדָקָה עַל כָּל הָאֲשָׁלִים,
עָשָׂה תּוֹרָתוֹ לַיְלָה וְיוֹמָם,
צָם,
וְהֵלִין מַלְאָכִים בַּחֲצִי חִנָּם.
הַקּוֹל מִמָּרוֹם נֶעֱלַם.

וְהַקּוֹל שֶׁבְּתוֹכוֹ
(הַיָּחִיד שֶׁנּוֹתַר לוֹ)
אָמַר: כֵּן, הָלַכְתָּ,
מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ,
וְעַכְשָׁו, סוֹף-סוֹף, מֵעַצְמְךָ.

תודה :)

חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של יוספה חפש הודעות אחרות של יוספה בקר בדף הבית של יוספה
 
נאוה
פורומיסט על
פורומיסט על
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 06 August 2006
מדינה: Israel
משתמש: מנותק/ת
הודעות: 1209
נשלח בתאריך: 19 June 2007 בשעה 21:41 | IP רשוּם
ציטוט נאוה

אני לא פנויה להתעמק בשיר ולנתח אותו.
אבל זה שיר שמציג ביקורת קשה מאוד
מצד המשורר כלפי אלוהים שבחר בדרך כל כך
לא אנושית לבדוק את מידת האמונה של אברהם בו,
ולבקש ממנו להקריב את בנו יצחק.
המשורר חושב שלמרות שהכל הסתיים לכאורה בכי טוב
אברהם אמנם התגלה כאדם שבאמת ובתמים מאמין באלוהיו
ומוכן לעשות את כל מה שהוא יצווה עליו וגם זכה לקבל את בנו
במתנה פעם שניה כשאלוהים ויתר על הקורבן,
אך למעשה לפי דעת המשורר המצב לעולם כבר לא יחזור לקדמותו
אברהם לעולם לא יוכל להסתכל לעצמו בעיניים ולראות את האמת המרה
שהוא היה מוכן להקריב את בנו יצחק. שרה לעולם לא תתאושש מהטראומה...
הנסיון היה קשה מדי ולדעת המשורר לא במקומו.
אסור היה לנסות את אברהם: לעולם אין לבקש מאב להקריב את בנו.
אין זו בקשה אנושית ואין אב שיוכל להמשיך להיות מחובר לעצמו
לאחר שהוא עשה מעשה כזה, או התכוון לעשות מעשה כזה.
יתכן והמשורר מנסה לרמוז שאלוהים רצה
שאברהם ימרה את פיו, יתכן והוא רצה לראות שמידת אהבתו לבנו
גדולה מכל אהבה אחרת, גם גדולה מאהבתו לאלוהים,
כי הרי כל אדם נברא בצלם אלוהים ולהקריב את האדם זה אומר גם
להקריב את האלוהים שבו.
המשורר מנסה כנראה לרמוז שככל שיחלפו הימים אברהם יקלוט יותר
 מיום ליום את גודל הזוועה שבנכונות שלו להקריב את בנו.
כל המסר של השיר מתרכז בשורות האחרונות
אלוהים ביקש מאברהם לעזוב את ביתו ואת משפחתו וללכת לארץ שהוא יראה לו..
ועכשיו הוא ביקש ממנו לעזוב גם את עצמו ולהיות מנותק לחלוטין מהדבר היחיד שנשאר לו
הקשר שלו עם עצמו. כי איך הוא יוכל להמשיך להיות מחובר לעצמו עם הידיעה שהוא היה מוכן להקריב את בנו.
המשורר מנסה לומר שעצם הנכונות שלו להקריב את בנו מראה שהוא התנתק מעצמו
מרגשותיו וממי שהוא.
ועכשיו נשאלת השאלה איך כל המשפחה מתמודדת עם הנסיון הנורא.
כל אחד יכול לחשוב לעצמו איך הוא היה מתמודד עם הנסיון במקום אברהם.
ורק כך להבין את השיר.
זה שיר מאוד עצוב ומאוד חזק ולפי דעתי הוא מתאר השקפת עולם של האדם המודרני
על סיטואציות שלקוחות מזמנים אחרים עם קודי התנהגות שונים בתכלית.
אני משערת שלאדם המודרני היה מאוד קשה להשתלב היום בחיים של אותם זמנים.

לסיכום המסר שעובר בשיר הוא שאלוהים ניתק את אברהם
תחילה מבית אביו ואחר כך מעצמו.
לעומת זאת הגישה הדתית רואה את המסר שבסיפור של אברהם
שאלוהים ניתק אותו מהכל כדי לתת לו את הכל: את האמונה המוחלטת באלוהיו
וההליכה אחריו באש ובמים. מנקודת המבט הדתית אפשר לראות שאם אתה הולך אחרי האמת שום דבר רע לא יקרה לך. זו גישה יותר נועזת ומתוחכמת.


__________________
ספרי חידות
חידות הגיון
חידות
חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של נאוה חפש הודעות אחרות של נאוה בקר בדף הבית של נאוה
 
אורח
אורח
אורח


הצטרף / הצטרפה: 01 October 2003
משתמש: אונליין
הודעות: 12647
נשלח בתאריך: 19 June 2007 בשעה 22:32 | IP רשוּם
ציטוט אורח

לא פנויה להתעמק :)

יש סיכומים על רוב השירים לבגרות (ברמה משתנה)
אפשר לנסות לחפש בגוגל

(אני באופן אישי לא עושה שירה)
חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של אורח חפש הודעות אחרות של אורח בקר בדף הבית של אורח
 
יוספה
אורח
אורח


הצטרף / הצטרפה: 01 October 2003
משתמש: אונליין
הודעות: 12647
נשלח בתאריך: 19 June 2007 בשעה 23:05 | IP רשוּם
ציטוט יוספה

לנאוה- וואו!

אני תוהה מה קורה שאת כן פנויה

בכל מקרה, תודה על הניתוח המעמיק דיו לצרכיי

שוב תודה

ולאורח ש"לא עושה שירה"- גוגל הוא פתרון לעניים- דיון בין אנשים מעשיר הרבה יותר- שווה לנסות- אני הרווחתי את נאוה..

 

 

חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של יוספה חפש הודעות אחרות של יוספה בקר בדף הבית של יוספה
 
נאוה
פורומיסט על
פורומיסט על
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 06 August 2006
מדינה: Israel
משתמש: מנותק/ת
הודעות: 1209
נשלח בתאריך: 20 June 2007 בשעה 00:23 | IP רשוּם
ציטוט נאוה

יוספה,
רחצתי כלים וחשבתי על השיר
ונראה היה לי שהמשורר בעצם לא מדבר על אברהם והעקדה
ומה שקרה אחרי העקדה
אברהם הוא בעצם משל לעם ישראל הנהנתן
שעסוק בעולם החומרי ובנפלאות הטכנולוגיה
שהקריב את בניו ובנותיו במלחמות ובפיגועים
ונעשה קהה חושים ולא מחובר לעצמו ולרגשותיו
ועסוק רק בעולם החומר.
ושרה הדמות הנשית האמא היא מייצגת את החלק
הרגיש שבעם החלק שלעולם לא ישלים עם הקרבן
ושום הנאה חומרית לא תפצה אותו.

כולנו הרווחנו שיר חזק מאוד שמתאר את המצב
האומלל שלנו כעם לאורך כל הדורות
ואת המציאות המטורפת שלנו בשנים האחרונות.
ארץ שאוכלת את יושביה. כמו שדרקולה אומר:
אני רוצה לעזוב את הארץ המסוכנת הזאת.

עריכה:
יש בשיר גם ביקורת על הדתיים של היום שפועלים באופן מכאני.
יתכן מאוד והמשורר מסיק מהדתיים המכאניים של היום
שאברהם גם היה דתי מכאני. אחד שעסוק בעצם הדבקות הגדולה
בעשיית המצווה מבלי להרהר במשמעות שלה.
אולי בגלל זה הוא הסכים להקריב את בנו.


ושימי לב איזה הקבלה מעניינת
אלוהים ביקש מאברהם לעזוב את בית אביו ואת מולדתו
והוליך אותו לארץ המובטחת, נתן לו בן ,רק בעת זקנתו
וביקש שיקריב לו את הבן הזה.
זה מקביל לכל האנשים פה בארץ שהם בנים של מהגרים
שעזבו את בית אביהם בארצות הגולה השונות
והגיעו לארץ המובטחת וילדו פה בנים ונאלצו להקריב אותם
במלחמות על הארץ הזאת.




__________________
ספרי חידות
חידות הגיון
חידות
חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של נאוה חפש הודעות אחרות של נאוה בקר בדף הבית של נאוה
 
יוספה
אורח
אורח


הצטרף / הצטרפה: 01 October 2003
משתמש: אונליין
הודעות: 12647
נשלח בתאריך: 20 June 2007 בשעה 11:57 | IP רשוּם
ציטוט יוספה

נאוה, נדמה שאת צודקת.

האמת שהלכתי לבדוק באיזו תקופה נכתב השיר- וטרם מצאתי תשובה

אבל נראה לי שיש הרבה בדברייך ומה גם שלא משנה מתי נכתב השיר- ההיסטוריה של עמנו האומלל חוזרת על עצמה תקופה אחרי תקופה.

את חושבת שסוף השיר מעיד על סופינו? איבדנו את עצמנו?

מי אמור להראות לנו את הדרך, אם המנהיג- אברהם או האל- הובילו אותנו לאבדון?

חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של יוספה חפש הודעות אחרות של יוספה בקר בדף הבית של יוספה
 
נאוה
פורומיסט על
פורומיסט על
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 06 August 2006
מדינה: Israel
משתמש: מנותק/ת
הודעות: 1209
נשלח בתאריך: 20 June 2007 בשעה 17:08 | IP רשוּם
ציטוט נאוה

יוספה,
כל מה שכתבתי לך זה
פרשנות מסויימת שלי
וזה דברים לא כל כך מדוייקים.
בגדול השיר מדבר על חווית ההתנתקות
שאברהם עובר בעקבות הקשר שלו עם אלוהיו.
בהתחלה התנתקות מארצו וביתו
ואחר כך התנתקות מאשתו ומבנו ומעצמו.
אני לא חושבת שהשיר מעיד על סופנו
נראה לי שהוא מתריס נגד התהליך של
ההתנתקות והניכור
ונראה לי שהוא רוצה לעודד כל אדם
שימצא את החיבור אל עצמו ואל זולתו.
לפי דעתי המסר של השיר הוא
תתחבר לעצמך ותתחבר לזולתך
אל תהיה אדם שמנוכר לעצמו ולזולתו.
וכל אדם ואדם צריך לכוון את חייו
כך שהם יהיו חיים לא מנוכרים
ולא לחפש מישהו מלמעלה שיכוון אותו.
אלא לקחת את גורלו בידיו.
זה נראה לי המסר של השיר
וזה נראה לי די מדויק.




__________________
ספרי חידות
חידות הגיון
חידות
חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של נאוה חפש הודעות אחרות של נאוה בקר בדף הבית של נאוה
 

אם ברצונך להגיב לנושא זה עליך קודם להתחבר
אם אינך רשום/ה כבר עליך להרשם

  שליחת תגובהשליחת נושא חדש
גרסת הדפסה גרסת הדפסה

קפיצה לפורום
אינך יכול/ה לשלוח נושאים חדשים בפורום זה
אינך יכול/ה להגיב לנושאים בפורום זה
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך ותגוביך בפורום זה
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך ותגובותיך בפורום זה
אינך יכול/ה לצור סקרים בפורום זה
אינך יכול/ה להצביע בסקרים בפורום זה