4.7.4. סגור טרנזיטיבי

תהי הקבוצה plot:\[A = \left\{ {1,2,3,4,5} \right\}\] ותהי הרלציה plot:\[R = \left\{ {\left\langle {1,2}
 \right\rangle ,\left\langle {2,3} \right\rangle ,\left\langle {2,4} \right\rangle
 ,\left\langle {4,5} \right\rangle ,\left\langle {5,1} \right\rangle }
 \right\}\].

הסגור הטרנזיטיבי יהיה plot:\[\left\{ {\left\langle {1,2}
 \right\rangle ,\left\langle {2,3} \right\rangle ,\left\langle {2,4}
 \right\rangle ,\left\langle {4,5} \right\rangle ,\left\langle {5,1}
 \right\rangle ,\left\langle {1,3} \right\rangle ,\left\langle {4,1}
 \right\rangle ,\left\langle {1,4} \right\rangle ,\left\langle {1,5}
 \right\rangle ,\left\langle {2,5} \right\rangle ,\left\langle {4,2}
 \right\rangle } \right\}\].

  • נשים לב שאם אחרי שהוספנו איברים, ניתן לעשות חיבורים נוספים, יש לעשותם.

בהינתן רלציה R מעל A, נגדיר את הרלציהplot:\[{R^*}\] באופן הבא:

plot:\[{R^*} = R \cup {R^2} \cup {R^3} \cup ... =  \cup {R^i},i =
 \mathbb{N} - \{ 0\} \]

מתקיים כי plot:\[\left\langle {x,y} \right\rangle  \in {R^*}\] אמ"מ קיים plot:\[i \geqslant 1\] כך ש plot:\[\left\langle {x,y} \right\rangle  \in {R^i}\].

טענה

  • אם רלציה מקיימת את plot:\[\alpha \], אז היא עצמה הסגור שלה ביחס ל-plot:\[\alpha \]. מכאן שהסגור הטרנזיטיבי של רלציה טרנזיטיבית R הוא R.



טענה

  • לכל רלציה plot:\[R\], plot:\[{R^*}\] הוא הסגור הטרנזיטיבי שלה.

הוכחה:

כדי להוכיח ש-plot:\[{R^*}\] היא הסגור הטרנזיטיבי של plot:\[R\] צ"ל:

1. plot:\[R \subseteq {R^*}\].

2. plot:\[{R^*}\] טרנזיטיבית.

3. לכל רלציה plot:\[T\], אם plot:\[T\] היא טרנזיטיבית וגם plot:\[R \subseteq T\] אזי plot:\[{R^*} \subseteq T\].

1.

ברור שמתקיים, כי plot:\[{R^*} = R \cup {R^2} \cup ... \supseteq R\].

2.

צריך להוכיח כי אם plot:\[\left\langle {x,y} \right\rangle ,\left\langle {x,z} \right\rangle  \in
 {R^*}\] אזי plot:\[\left\langle {x,z}
 \right\rangle  \in {R^*}\].

plot:\[\left\langle {x,y} \right\rangle
 ,\left\langle {x,z} \right\rangle  \in {R^*}\] גורר כי קיים plot:\[i \geqslant 1\], plot:\[\left\langle {x,y} \right\rangle  \in
 {R^i}\] וקיים plot:\[j \geqslant 1\], plot:\[\left\langle {y,z} \right\rangle  \in
 {R^j}\] כך ש

plot:\[\left\langle {y,z}
 \right\rangle  \in {R^*} \Leftarrow \left\langle {y,z} \right\rangle  \in {R^{i
 + j}} \Leftarrow \left\langle {y,z} \right\rangle  \in {R^i} \cdot {R^j}\]

3.

נשתמש בטענה אם plot:\[R \subseteq T\] אזי לכל plot:\[i \in \mathbb{N}\] מתקים plot:\[{R^i} \subseteq {T^i}\].

תהי T טרנזיטיבית, plot:\[R \subseteq T\]. צריך להוכיח כי plot:\[{R^*} \subseteq T\]

יהי plot:\[\left\langle {x,y} \right\rangle  \in {R^*}\]. מכאן קיים plot:\[k\] כך ש-plot:\[\left\langle {x,y} \right\rangle  \in {R^k}\]. ולפי טענת העזר: plot:\[R \subseteq T\].

T טרנזיטיבית. מכאן קיים plot:\[k\] כך ש-plot:\[\left\langle
 {x,y} \right\rangle  \in {T^k}\]., ולכן plot:\[\left\langle {x,y} \right\rangle  \in T\].

תכונה

  • אם plot:\[A\] סופית אזי plot:\[{R^*} = R \cup {R^2} \cup
      ... \cup {R^{\left| A \right|}}\].

דוגמא

נגדיר את הקבוצה הבאה: plot:\[B = \left\{ {A|A \subseteq
 \mathbb{N},A \ne \phi ,\left| A \right| \leqslant 10} \right\}\] ונגדיר יחס plot:\[S\] מעל plot:\[B\] בצורה הבאה:

plot:\[S = \left\{ {\left\langle {{A_1},{A_2}} \right\rangle |{A_1}
 \cap {A_2} \ne \phi } \right\}\]

  1. האם plot:\[S\] הינו יחס טרנזיטיבי?
  2. מהו plot:\[{S^*}\]?

1.

plot:\[S\] איננו יחס טרנזיטיבי.

דוגמא נגדית: יהיו הקבוצות plot:\[{A_1} = \left\{ {1,2} \right\},{A_2} =
 \left\{ {2,3} \right\},{A_3} = \left\{ {3,4} \right\}\].

מתקיים: plot:\[\left\langle {{A_1},{A_2}} \right\rangle  \in S,\left\langle {{A_2},{A_3}}
 \right\rangle  \in S\] אולם plot:\[\left\langle {{A_1},{A_3}} \right\rangle  \notin S\].

2.

כאשר אנו נתקלים בשאלה מסוג זה, השלב הראשון בפיתרון יהיה להבין מיהו plot:\[{S^2}\] על מנת לקבל תחושה לגבי הפתרון.

plot:\[{S^2} = \left\{ {\left. {\left\langle {{A_1},{A_3}}
 \right\rangle } \right|\exists {A_2}:\left\langle {{A_2},{A_3}} \right\rangle 
 \in S,\left\langle {{A_1},{A_2}} \right\rangle  \in S} \right\}\]

נטען: plot:\[{S^2} = B \times B\].

ברור כי plot:\[{S^2} \subseteq B \times B\] מכיוון ש-plot:\[S\] הינו יחס מעל plot:\[B\].

צ"ל: plot:\[B \times B \subseteq {S^2}\].

תהינה plot:\[{A_1},{A_3} \in B\]. צריך למצוא plot:\[{A_2}\] כך שמתקיים plot:\[\left\langle {{A_1},{A_2}} \right\rangle  \in S,\left\langle {{A_2},{A_3}}
 \right\rangle  \in S\].

plot:\[\exists {a_1} \in {A_1}
 \Leftarrow {A_1} \ne \phi  \Leftarrow {A_1} \in B\]. כמו כן plot:\[\exists {a_3} \in {A_3} \Leftarrow {A_3} \ne \phi  \Leftarrow {A_3} \in
 B\].

נבחר plot:\[{A_2} = \left\{ {{a_1},{a_3}} \right\}\]. נוודא כי plot:\[{A_2} \in B\].

plot:\[{a_1} \in
 {A_1} \cap {A_2} \ne \phi \] ומכאן plot:\[\left\langle {{A_1},{A_2}} \right\rangle  \in S\]. plot:\[{a_2} \in {A_2} \cap {A_3} \ne \phi \] ומכאן plot:\[\left\langle {{A_2},{A_3}}
 \right\rangle  \in S\].

מסקנה: plot:\[\left\langle {{A_1},{A_3}} \right\rangle  \in {S^2}\].



דוגמא

נתון plot:\[R \subseteq \mathbb{N} \times \mathbb{N}\], plot:\[R = \left\{ {\left. {\left\langle {a,b} \right\rangle } \right|a +
 b{\text{ is odd}}} \right\}\], לדוגמא plot:\[\left\langle {1,2} \right\rangle  \in R\].

א. מצא את plot:\[{R^2}\].

ב. מצא את הסגור הטרנזיטיבי.

א.

נסמן את הקבוצה הבאה ב-plot:\[T\]: plot:\[T = \left\{ {\left. {\left\langle {a,b} \right\rangle } \right|a +
 b{\text{ is even}}} \right\}\].

נטען: plot:\[{R^2} = T\], כאשר plot:\[{R^2} = \left\{ {\left.
 {\left\langle {x,y} \right\rangle } \right|\left\langle {x,z} \right\rangle
 ,\left\langle {z,y} \right\rangle  \in R} \right\}\].

יהיו plot:\[\left\langle {z,y} \right\rangle ,\left\langle {x,z} \right\rangle  \in
 R\].

יתכנו שני מקרים:

1. plot:\[z\] אי זוגי, plot:\[x\] זוגיplot:\[ \Leftarrow \]plot:\[y\] זוגי.

2. plot:\[z\] זוגי, plot:\[x\] אי זוגיplot:\[ \Leftarrow \]plot:\[y\] אי זוגי.

בשני המקרים מתקיים plot:\[x + y\] הוא זוגי, ולכן הראנו plot:\[{R^2} \subseteq T\].

כעת נראה את הכיוון השני: יהיה האיבר plot:\[\left\langle {a,b} \right\rangle  \in
 {R^2}\].

אם plot:\[a\] זוגי, נבחר plot:\[c = 1\] ואז plot:\[\left\langle {b,c}
 \right\rangle ,\left\langle {a,c} \right\rangle  \in R\]. אם plot:\[a\] אי זוגי, נבחר plot:\[c = 2\] ואז plot:\[\left\langle {b,c} \right\rangle ,\left\langle {a,c} \right\rangle  \in
 R\].

ומכאן plot:\[T \subseteq {R^2}\]. הראנו הכלה דו כיוונית ולכן מתקיים השוויון.

ב.

ניתן לראות כי מתקיים plot:\[{R^3} = R\], וכך הלאה, ולכן:

plot:\[{R^i} = \left\{ {\begin{array}{*{20}{c}}
 
    R \hfill & {i{\text{ is odd}}}
 \hfill  \\ 
 
    {{R^2}} \hfill & {i{\text{ is
 even}}} \hfill  \\ 
 
 \end{array} } \right.\]

כלומר plot:\[{R^*} = R \cup {R^2} = \mathbb{N} \times \mathbb{N}\].



תגיות המסמך:

מאת: סטודנטית

הוכחות להגדרה 2

אשמח להגדרות פורמליות מפורטות עבור המשפט. תודה רבה
מאת: ילדה

תודה רבה!

תודה על ההסבר המצוין
מאת: אני

תודה

מברוק! תודה
מאת: ברק

יש לכם טעות

בסגור הטרנזיטיבי שהתקבל אצלכם, קיימים הזוגות <4,1> ו-<1,4>, אבל מתוקף היותו טרנזיטיבי הוא חייב גם להכיל את <1,1> ו-<4,4>. ההגדרה של טרנזיטיביות לא מחייבית a,b,c שונים.

כנ"ל לגבי <2,3> ו-<4,2> - חייב להימצא הזוג הסדור <4,3>.
מצאתי עוד 3 דוגמאות כאלה..
מאת: יואב

מבלבל

היית צריך לתת דוגמאות גם ליחסים לא סימטריים.... התבלבלתי ממש בין X לY בגלל זה...
מאת: יואב

מבלבל

היית צריך לתת דוגמאות גם ליחסים לא סימטריים.... התבלבלתי ממש בין X לY בגלל זה...
מאת: אמיר

קבוצה סופית

מישו יכול להעלות את ההוכחה לכך שכל תת קבוצה של קבוצה סופית היא סופית ? זה ברור אבל אני צריך את ההגדרה הפורמלית לזה ..
מאת: רעות

תודה רבה

תודה רבה ספר מעולה מסביר מצויין שתצליח תמיד :-)
מאת: עומר

סגור טרנזיטיבי

ניר אתה בטוח ש- (4,2) הוא חלק מהסגור הטרנזיטיבי (משפט 3 מלמעלה)?
אני לא סגור על החומר, אבל אני לא חושב שזה נכון...
מאת: אחד שלומד

יפה מאוד אך ישנן כמה טעויות

ישנן כמה טעויות (קריטיות להוכחה) כשעברתי על החומר,
למשל בהוכחה ש R* טרנזיטיבית (סעיף 2) יש בלבול שלם בין x,y,z אז צריך לתקן את זה.
מאת: אני

כל הכבוד!!!!

כל הכבוד על העבודה שעשית כאן!!!
נורא עוזר!!!!
מאת: אני

תודה רבה רבה רבה רבה!

כל הכבוד על העלאת הסיכום המעולה הזה לטובת כולם!
מאת: אלעד

המון תודה

וואו, חומר כל כך ברור ומסודר!
עברתי על עשרות ספרים ואף אחד לא ברור וענייני כמו זה - פשוט כל הכבוד!
תודה, תודה תודה!
מאת: אולג

תודה רבה!!!!!!!!

אף פעם לא ברור לי מה האינטרס של אנשים כמוך, להעלות חומר ממש מועיל לאינטרנט בחינם...

בכל אופן, רציתי לומר: כל הכבוד ותודה רבה, הסיכומים שלך מאוד עזרו לי ואני מאוד מעריך את הזמן והמאמץ שהושקע בהם.

והלוואי ויהיו רבים כמוך...
שיתוף:
| עוד